Nu har jag bestämt mig. Jag behåller min motorcykel en säsong till och väntar tills nästa år och ser om jag fortfarande vill ha Kawasakin. Förhoppningsvis finns det en bra begagnad till ett bra pris som väntar på mig då om jag fortfarande är sugen.
Det känns skönt att ha tagit ett beslut så att jag kan fokusera på årets säsong. Köper en neutral hjälm som passar min nuvarande hoj och även Kawasakin om jag nu skulle byta nästa år. Lite tråkigt kanske, men nu har jag ju passerat 40 med råge och kan kosta på mig att vara lite mer ekonomisk och tråkig.
Hittade den här videon på youtube där de går igenom vilka hjälmar som är bäst. Kolla in mittenhjälmen, ser den inte lite ut som en mask som hade kunnat funka i valfri Star Wars-film?
Filmen är visserligen intressant, men jag vill få tag i något hjälmtest där man verkligen kollar hållfasthet och så vidare för att se om hjälmarna verkligen är så bra som det utlovas av tillverkarna.
Jag tycker man ska köpa en hjälm som är märkt på det sätt som Svenska Motorsport- och Snöskoterförbundet (SVEMO) kräver att förarna i deras MC-tävlingar använder. Det finns flera olika typer av märkningar och det kan vara en djungel att bena ut vilka märkningar som är bra eller inte. Titta i tävlingsreglementet hos SVEMO för att se vilka regler som gäller just nu, då är du alltid uppdaterad på de senaste säkerhetsmärkningarna.
Men säkerheten hänger inte bara på om hjälmen är bra eller inte. Den måste passa också. Sitter den inte rätt skyddar inte hjälmen som tänkt. Under den hemska olyckan 2011 i MotoGP då Marco Simoncelli omkom flög hans hjälm av. Inte bra, och det började spekuleras i om han hade haft för stor hjälm. Huruvida själva tappet av hjälmen bidrog till den tragiska utgången vet jag inte. Men begär alltid hjälp med utprovning av en ny hjälm av kunnig personal för att vara säker på att hjälmen har rätt passform
En integralhjälm ska jag dock ha och tänkte bege mig ut i butikerna för provning till helgen. Får se om jag får frun med mig som smakråd. Får locka med ett IKEA-besök efteråt så kanske hon vill hänga med! Har kommit fram till att den här bloggen inte är något bra. Om frun går in och läser här så får hon reda på alla mina tankar och knep 🙂 Men men, får hoppas hon tycker motorcyklar är så tråkiga att hon inte orkar läsa några bloggposter alls. Bäst så.
Kommer ni ihåg att jag berättade om hur dyrbart det är att ha MC? Jag glömde en kostnad. Då jag själv har ett eget litet garage att förvara motorcykeln i under vintern så kan jag ha den hemma. Men om du inte har det och vill ställa undan motorcykeln under vintermånaderna så kostar också det om du väljer att förvara den hos en MC-firma. Då brukar visserligen lite underhåll ingå i priset. Har man en kompis eller familjemedlem man kan förvara hojen hos så blir det förstås betydligt billigare, men då måste man komma ihåg att underhålla batteri och däck själv under vintern.