Motivlack och racingstjärnor

Motivlack och racingstjärnor

I dag har jag suttit och slösurfat lite på nätet och kollat på en massa ögongodis. Nej, jag pratar inte snygga tjejer, jag pratar motivlackade motorcyklar! Så snyggt så snyggt.. Man vill bara ha och ha, åtminstone en liten målning någonstans på hojen.

Motivlack är lite som tatueringar fast de går att ta bort om man skulle ångra sig :) Jag undrar vad jag själv skulle vilja ha för målning om jag skulle ha en. Tror inte det blir något porträtt i alla fall, och inga eldsflammor! Kanske skulle det bli någon riktigt grym fågel som passar. Tror man får lämna en del konstnärlig frihet till målaren också, de har nog bäst känsla för motiv och färg om man inte är väldigt duktig själv förstås eller vet precis hur man vill ha det.

Jag har tagit reda på lite VM statistik för MotoGP. Föga förvånande har Italien tagit hem flest VM-titlar sett över samtliga tävlingsklasser i MotoGP sedan starten 1949. Hela 75 Italienska VM-segrar har det blivit totalt. På delad andraplats kommer Spanien och Storbritannien med 45 VM-medaljer vardera. Tredjeplatsen har Tyskland med 18 medaljer.

Medaljligan leds av italienaren Gicaomo Agostini som kört hem 15 medaljer totalt. Åtta av dem i klassen MotoGP/500 CC och sju i klassen 350CC. Den ende som är i närheten av att ha vunnit så många VM-titlar i klassen MotoGP/500CC är Valentino Rossi som vunnit sju.

En av de största svenska roadracingstjärnorna är Kent Andersson, tvådubbel VM-segrare i klassen 125CC som numer har gjorts om till Moto3. Andersson vann VM-titlarna 1973 och 1974 och på den tiden hölls faktiskt ett GP race i Sverige varje år. Banan som var värd för eventet var Anderstorp i Småland och 1973 vann Börje Jansson loppet i 125CC på Anderstorp men 1974 blev det Kent Andersson som fick kliva överst på prispallen i det svenska GP:et.

Under merparten av sin karriär körde Kent Andersson för Yamaha, det var också i deras stall han tävlade när han vann sina VM-guld.

Anderstorp är en aktiv racingbana än i dag och här körs bland annat SM-tävlingar i Roadracing bland annat.

Sverige har ju haft fler stora namn inom motorcykelsporten. Ta bara Tony Richardsson, stjärnan i Speedway!

Jag hoppas på att det kommer fler stora MC förare från Sverige framöver, både i roadracing, speedway motocross och alla andra hojsporter. Det vore kul för sportens utveckling i Sverige. Tyvärr är ju MC-sporten otroligt dyr. Om jag gnäller på att det är dyrt att vara hobbyåkare så är det inget emot vad det kostar att tävla.

Ska man tävla i till exempel roadracing så måste man dels betala klubbavgifter, tävlingsavgifter och köpa bra utrustning och även byta ut denna vartefter den går sönder eller blir för liten. Nu har vi inte ens kommit till kostnaden för motorcykeln som behöver nya delar med jämna mellanrum, nya däck i princip efter varje race, bensin, mekarverktyg och så vidare. Sen ska man ju transportera sig till tävlingen plus hitta någonstans att sova.

För att klara av att tävla så måste man ha en hel del sponsorer eller lägga i princip varenda öre man tjänar på tävlandet. Så det är en otroligt tuff sport att försöka utvecklas i om man inte har en tjock plånbok.

Jag beundrar alla eldsjälar som lägger ner en stor del av sin tid på att få ordning på motorcyklarna och som pytsar in enorma mängder pengar i tävlandet. Tänk på att vi hobbyåkare får del av många av de innovationer som utvecklas inom motorcykelsporten, både när det gäller säkerhet men också rent tekniskt.